onsdag 12 december 2012

Luciamorgon

Idag borde man väl starta dagen traditionsenligt med lussekatter, men jag tror jag hoppar det. Det får bli ungarnas favoritfrukost istället, min egen hemlagade mysli, supergod, här kommer receptet :-)

Honungsrostad mysli

6 dl Havregryn
2 dl råggryn
1 dl vetegroddar
1 dl vetekli
1/2 dl solrosolja
1/2 dl honung
vaniljsocker
kanel

Blanda alla  torra ingredienser direkt i en långpanna, ringla över oljan och honungen, (om honungen är fast så lägg önskad mängd i en kopp och kör o micron några sekunder) arbeta i hop allt med händerna så att det blir lite smarrigt klumpigt. Rosta i ugn 175 grader ca 15-20 minuter, beroende på hur rostad man vill att den ska vara.

Detta är mitt grundrecept, självklart lägger man i precis vad man vill ha, ibland tar jag lite solroskärnor, lite nötter eller lite linfrö om det är till någon med besvärlig mage. Man provar sig fram helt enkelt, lycka till :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar