söndag 13 januari 2013

Cerat

Det var ett tag sedan jag skrev något här, men inte har jag legat på latsidan för det ;-) För några dagar sedan tillvekades cerat i långa banor, så nu finns det åter cerat till försäljning. För er som hellre vill göra era egna, här är receptet som jag brukar använda (jag har även eget bivax till salu). Detta receptet blir ca 22 stycken cerat.

60 ml ringblomsolja
26 g bivax
10 g sheasmör
2 g karnaubavax
1 ml E-vitamin
50 dr citronolja el annan citrusolja

1. Värm upp alla ingredienser utom den eteriska oljan i ett vatten bad.
2. När allt är flytande tillsätts den eteriska oljan.
Massan hälls snabbt upp på hylsor. Fyll inte ända upp första omgången, när det stelnat så fyll på en gång till för att få en slät och fin yta på ceratet. Låt dem stå och svalna innan locken sätts på.

Min ringblomsolja gör jag av kallpressad ekologisk rapsolja. Jag använder egna torkade kronblad från ringblomma. Jag lägger de torkade bladen i en glasburk, fyll upp till ca halva burken, slå på rapsolja ända upp, låt stå och dra i ca 3 veckor, sila och häll över på rena flaskor/burkar.



2 kommentarer:

  1. Vart kan man köpa dina produkter? =)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ursäkta att jag inte har svarat tidigare! Än så länge säljer jag hemifrån eller ute på marknader, men min tanke är att vi inom kort ska bygga upp en gårdsbutik och skaffa några återförsäljare. Gäller det mindre produkter som cerat, salva eller hantverk så skickar jag gärna per post, det blir dock svårare om det t.ex. gäller honungsburkar. Är du intresserad av att köpa något så går det bra att skriva här som du har gjort eller skicka ett mail. Jag kommer att lägga ut en prislista samt försäljningsinfo här inom kort :-)

    SvaraRadera