onsdag 29 maj 2013

Kärna smör!

Igår kärnades det smör på Snickarebo för första gången. Så otroligt enkelt och vad gott det blev! Här följer instruktioner hur vi gjorde, eller vi och vi, gubben får ta hand om det mesta nu för tiden då lilla Emblas närvaro gör sig allt mer påminnd i allt jag gör. 
1.vispa fem dl grädde (40% gärna lokalproducerad och ekologisk) tills grädden börjar släppa vassle.
2. Slå över smörklumpen i en sil eller durkslag, spara gärna vasslen, den är utmärkt att ha som degvätska och den går bra att frysa. "Tvätta" el massera smöret under kallt vatten tills det slutar att släppa vassle. 
3. Häll tillbaka klumpen i bunken och vispa lite till, salta efter eget tycke, själv gillar jag flingsalt och de krispiga kristallerna som blir i smöret av det. 
4. Torka av smöret och lägg i en skål. 

Om man tycker att smöret blir för hårt kan man ha i lite kallpressad ekologisk rapsolja eller en fin olivolja om man vill ha mer smak på sitt smör. Vi brukar inte förvara smöret i kylskåp utan är så lyckligt lottade att vi har ett gammalt hederligt skafferi, där är det tillräckligt svalt men smöret blir inte stenhårt. 
Många kvinnor önskar sig en "Walk in closet", jag önskade mig ett " Walk in skafferi", min dröm gick i uppfyllelse när vi flyttade hit ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar